Vragen? Bel 0341-820213
Samen blijven leren
Home > Blog

Algemeen

Categorie: Algemeen

Maak in je werk gebruik van de kracht van kleding en kleur!

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat zij niet bewust bezig zijn met kleding. Ze dragen wat comfortabel zit of wat praktisch is. Ook als zij naar het werk gaan. ‘Het gaat om mijn kwaliteiten en om wat ik kan? Bovendien, kleding is toch een kwestie van smaak?’

 

Kleding als communicatiemiddel

Natuurlijk moet je jouw vak verstaan en spelen eigen persoonlijke voorkeuren een rol bij jouw kledingkeuze. Maar weet ook dat je met kleding en kleur kunt uitdragen hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen. Kleding is daarmee een belangrijk en krachtig communicatiemiddel in de zakelijke context.

In veel situaties is het maken van een goede eerste indruk belangrijk, zo ook in de zakelijke werkomgeving. Uit onderzoeken is gebleken dat de eerste indruk voor 55 % wordt bepaald door het uiterlijk, voor 38 % door het stemgeluid en slechts voor 7% door de inhoud, dus door wat iemand zegt. Deze percentages maken duidelijk dat de uiterlijke presentatie voor het maken van een positieve eerste indruk een belangrijk onderdeel is. Je kunt hier dus je voordeel mee doen.

 

Investeer in je uiterlijke presentatie

Gek genoeg besteden veel bedrijven veel geld en tijd aan het vergroten van de inhoudelijke kennis en vaardigheden van de medewerker, maar is er veel minder aandacht voor hoe je als medewerker een krachtige en kleurrijke businesslook kunt neerzetten. Dit is een gemiste kans!

 

Kracht van kleding in de voor jou beste kleur

Als imagostylist wil ik mensen bewust maken van de kracht van kleding in de voor hen beste kleuren, juist op het werk. Ik ben van mening dat opvallend goed gekleed gaan een verschil maakt. Je neemt jezelf hiermee serieus. Daarnaast, als je jezelf op een herkenbare manier presenteert, val je eerder op en worden anderen zich meer bewust van jou.

 

Workshops Stralend en kleurrijk succesvol

Om deze reden heb ik speciaal voor bedrijven en ook voor de corporatiebranche workshops ontwikkeld, waarin de zakelijke uitstraling centraal staat. In deze workshops ontvangen de deelnemers de spelregels om die kledingkeuzes te maken waarmee zij hun eigen rol en ambitie kunnen onderstrepen. De deelnemers leren welke kledingitems en welke kleuren de professionele uitstraling versterken. Met deze inzichten ontwikkelen de deelnemers meer zelfvertrouwen over hun eigen uiterlijke presentatie en kunnen zij met meer overtuigings- en zeggingskracht handelen. Ik ben ervan overtuigd dat de deelnemers hiermee ook het eigen zakelijke succes vergroten!

 

Stylingtips

Als je kleding voor het werk kiest, is het handig te weten welke boodschap een kledingkleur of type dessin uitzendt. Zo heb je in effen kleding een meer formele uitstraling dan wanneer je een bloemenprint draagt. En ook: hoe groter het kleurcontrast, des te meer autoriteit je uitstraalt! Een donkerblauw pak staat voor gezag, professionaliteit en betrouwbaarheid. Een ruitjesoverhemd is meer casual dan een overhemd met streepdessin. Gebruik deze kennis dus bij je kledingkeuze.

 

Wil je meer weten in welke kleding en welke kleuren jij stijlvol aan het werk kunt gaan? Kijk hier en hier voor meer informatie en om je aan te melden.

 

-Berna de Jong

Jan 10, 2018
Categorie: Algemeen

Je gedachten de baas


Gedachten zijn onze grootste vriend en vijand te gelijk. Ze kunnen ons tot grootte hoogte brengen en ons letterlijk tot de dood aan toe gekdraaien. Zo bleek in een recente studie dat mensen liever een elektrische schok kregen dan alleen te zijn met hun gedachten. Deelnemers moesten 6 tot 15 minuten alleen zijn zonder afleiding in een lege kale ruimte. 67 procent van de mannelijke deelnemers en 25 procent van de vrouwelijke deelnemers gaf zichzelf liever een elektrische schok dan dat ze de tijd uit moesten zitten.

 

Eigenlijk kun je dat zonder onderzoek ook wel bedenken, kijk maar hoe nijdig vliegtuigpassagiers worden als het entertainmentschermpje het niet doet en ze 5 min met zichzelf zijn opgescheept. Onze tactiek om met onze vervelende gedachten om te gaan (als we ze al bewust zijn!), is ze te onderdrukken of ze juist blindelings te volgen (de zak chips is op voordat je er erg in hebt). Gelukkig is er ook een derde optie; Mindfulness biedt een techniek om je gedachten van een gezonde afstand te bezien, zodat je de baas blijft welke je bewust wilt volgen en welke je wilt loslaten. Met andere woorden: vrijheid.

 

Oefensuggestie: Neem vandaag 5 min de tijd om opmerkzaam te zijn van gedachten die opkomen. Hou het simpel en plak er een simpel etiketje op ‘Denken’ zonder je in de inhoud van het verhaal te verdiepen, het te willen begrijpen, door te willen analyseren of fantaseren. Succes!

 

Mindfulnesstraining is geschikt wanneer je:
- beter om wilt leren gaan met spanning, onrust en piekeren.
- beter om wil leren gaan met lichamelijke klachten
- af wilt van het gevoel ‘geleefd te worden’
- beter wilt slapen
- beter om wilt gaan met emoties die je soms overspoelen

 

Nieuwsgierig? Mocht je iemand weten, of zelf interesse hebben is dit een mooie gelegenheid.  Schrijf je dan nu in!

 

Wat is mindfulness? De basis van mindfulness is aandacht brengen in de enige tijd die we hebben: nu. Om in elk moment van je leven, ook de meest pijnlijke, zo volledig mogelijk en gelukkig te leven. Zoals je je spieren in de sportschool traint, kun je ook deze vaardigheid trainen. Het biedt een manier om je aandacht te trainen, zodat die niet willoos heen en weer schiet tussen toekomst en verleden, maar daar waar jij hem hebben wilt. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode leert je stap voor stap stress beter te hanteren, minder te piekeren, je concentratie te verbeteren en je zelfvertrouwen en je veerkracht te verhogen. Dit doen we onder andere door middel van aandachts-, concentratieoefeningen. Deelnemers ervaren deze training als waardevol.

Sep 4, 2017
Categorie: Algemeen

Wist je dat?

  • Walt Disney ooit ontslagen is bij een krant omdat hij ‘geen originele ideeën‘ zou hebben.

  • Thomas Edison van een docent te horen heeft gekregen dat hij te dom was om überhaupt iets te leren.

  • Michael Jordan uit zijn basketbalteam op de middelbare school is gegooid omdat hij niet genoeg talent zou hebben.

Wat zou er gebeurd zijn als zij na deze ervaring hadden gedacht: ik stop ermee. Dan hadden wij in ieder geval nooit van ze gehoord. Terwijl het best begrijpelijk zou zijn dat zij bij deze tegenslagen hadden gedacht: ik ga verder in een ander veld. Gelukkig hadden ze allemaal een groei mindset.

 

In een onderzoek naar leermotivatie concludeert psychologe Carol Dweck van Stanford University dat er twee mindsets zijn om te reflecteren op leerervaringen: een statische mindset en een groei mindset. Mensen met een statische mindset gaan ervan uit dat talent vast ligt, je wordt ermee geboren en er is niets aan te veranderen. Successen en mislukkingen worden dan ook volledig toegewijd aan de aan- of afwezigheid van talent. Met als gevolg dat zij niet het idee hebben invloed te hebben in de eigen groei en ontwikkeling. Mensen met een groei mindset zijn van mening dat succes en verbetering ontstaat als gevolg van toewijding, doorzettingsvermogen en inspanning. Deze twee basisaannames hebben flinke gevolgen voor hoe iemand in het leven staat en uitdagingen aangaat.

Twee voorbeelden:

Peter heeft een statische mindset. Hij heeft nooit echt moeite hoeven doen om te slagen voor het VWO en behoorde altijd tot de beste in zijn klas. In zijn studie Natuurkunde merkt hij echter dat de stof erg moeilijk is. Wanneer hij een krappe 5 voor zijn eerste tentamen heeft gehaald, concludeert Peter dat hij misschien toch niet zo slim is. Peter denkt erover na om maar te stoppen met de studie.

 

Aan de andere kant hebben we Marieke. Marieke heeft een groei mindset. Marieke heeft altijd flink gestudeerd voor haar cijfers op het VWO en ook altijd mooie cijfers behaald. Ook zij begint een studie Natuurkunde. Zij merkt dat het niveau wel een stuk hoger ligt en haalt ook net een 5 voor haar eerste tentamen. Marieke vraagt zich af of ze wel de juiste leerstrategie heeft toegepast en of er dingen zijn die ze op een andere en betere manier kan aanpakken. Marieke vraagt een inkijkmoment bij de docent aan om samen het tentamen door te spreken.

 

Marieke en Peter zitten in hetzelfde bootje. Toch zal de impact van beiden op het niet halen van het eerste tentamen compleet anders zijn. Het goede nieuws voor Peter is dat een groei mindset aan te leren is. Hieronder lees je een paar tips om een groei mindset te ontwikkelen.

Kijk eens echt eerlijk in de spiegel

Onderzoek welke competenties je in huis hebt waar je sterk in bent. Stel jezelf de vraag hoe het komt dat je daar zo goed in bent geworden. Is het je altijd eenvoudig afgegaan of heb je er hard voor moeten werken en op welke manier heb je dat dan gedaan? Wat heeft je geholpen om beter te worden?

Focus op het proces ipv eindresultaat

Reflecteer op zowel succesvolle als minder succesvolle ervaringen en vraag jezelf af wat je gedaan hebt waardoor iets niet goed ging of juist een succes is geworden. Wat kun je leren uit de situatie? Vraag je ook af wat je zou kunnen doen om te zorgen dat het de volgende keer (nog) beter gaat.

Geef jezelf complimenten voor de voortgang

Vaak zijn mensen pas tevreden als iets volledig gelukt is. Daardoor verliezen ze de voortgang en de ontwikkeling uit het oog, wat demotiverend kan werken. Door juist de focus te leggen op kleine stappen en de vooruitgang die je maakt, blijf je gemotiveerd om te blijven ontwikkelen en te werken om beter te worden.

Wees als Pipi Langkous

Pipi zei ooit: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’. Met deze instelling gaat Pipi continu nieuwe uitdagingen en avonturen aan. Misschien lukken ze niet allemaal, maar ze leert er wel van en zal de volgende keer meer beslagen ten ijs komen.

Spiegelgesprek

Wil je wat hulp bij het kijken in de spiegel en heb je behoefte om eens te reflecteren op jou werksituatie? Misschien is een spiegelgesprek van Tornak dan iets voor je.

 

Wouter Hoogenboom

Jun 21, 2017
groei mindset
Categorie: Algemeen

‘Gelegenheid maakt de dief’ zeggen ze wel eens. Wat kan ik doen om binnen onze corporatie die ‘gelegenheid’ te minimaliseren? Je kunt niet altijd alles uitsluiten. Want als mensen kwaad willen doen, dan vinden ze altijd wel een manier om het voor elkaar te krijgen. Hieronder volgen enkele adviezen waardoor je in ieder geval de kans op interne diefstal en ander ongeoorloofd gedrag kunt verkleinen.

Bind de kat niet op het spek

Zorg voor afgebakende autorisaties per functie als het gaat om toegang tot bepaalde computersystemen. Geef bijvoorbeeld medewerkers die niets met woningtoewijzing aan huurders te maken hebben, geen toegang tot dat systeem. Op die manier kunnen ze ook niet in de verleiding worden gebracht iemand ‘een vriendendienst te bewijzen’. Hetzelfde geldt voor de huurincasso.

 

‘Verdwijnen’ er regelmatig kantoorartikelen of onderhoudsmaterialen? Ga dan eens na hoe er wordt bijgehouden wat mensen precies meenemen? Bestaan er afspraken over het terugbrengen van overgebleven materialen? Zijn die afspraken er niet? Dan is het niet verbazingwekkend dat medewerkers de materialen niet terugbrengen. Misschien niet eens uit kwade wil, maar simpelweg ‘omdat we dat nooit doen’.

 

Doorbreek de gewoonte! Zorg voor registratie van goederen en materialen die medewerkers meekrijgen. Maar houd ook of de restanten materiaal terugkomen. Komen die niet terug, vraag er dan naar. Wellicht betekent dit een mentaliteitsverandering: het kon altijd, niemand deed er moeilijk over, en nu ineens mag het niet meer. Geef daarin zelf het goede voorbeeld, zorg dat de gehele organisatie dezelfde boodschap uitdraagt als het gaat om integriteit.

Neem een aantal preventieve maatregelen

Afhankelijk van de situatie zijn maatregelen denkbaar, bijvoorbeeld:

  • Laat huurders hun huur in de woonwinkel met pin betalen, zo min mogelijk met contant geld.
  • Plaats lockers voor de persoonlijke eigendommen van medewerkers.
  • Hang openlijk camera’s op met een bordje ‘hier waken wij over uw en onze eigendommen’.
  • Stel regels op hoe er met materialen en gereedschappen moet worden omgegaan. Controleer dit ook regelmatig.

Zorg voor een afschrikkende werking

Zorg dat voor het personeel duidelijk is wat de consequenties zijn als iemand wordt betrapt op interne diefstal, fraude belangenverstrengeling etc. Neem in het bedrijfsreglement op welke onderzoeksmiddelen het bedrijf mag inzetten als er sprake is van het vermoeden van diefstal of ander ongeoorloofd gedrag. Denk hierbij aan het plaatsen van een verborgen camera. Maar benoem ook wat de consequentie is als het vermeende feit wordt aangetoond: ontslag op staande voet, terugbetaling van gestolen goederen. Uiteindelijk kun je niet alles volledig ‘dichttimmeren’. Je kunt zich ook oprecht afvragen of je dat moet willen. Werken met collega’s betekent ook: kunnen vertrouwen op collega’s.

En wat als het je toch overkomt?

Gebeurt er ondanks alles toch iets? Doe dan geen overhaaste dingen in een emotionele opwelling, bijvoorbeeld iemand rechtstreeks confronteren met een roddel over betrokkenheid bij de diefstal. Zet eerst zorgvuldig de stappen voor het doen van een onderzoek. Hoe je dat het beste kunt doen, leer je tijdens de training Fact Finding.

Apr 26, 2017
Categorie: Algemeen
Het is weer tijd voor de planningsgesprekken. Welke resultaten wil de medewerker dit jaar bereiken binnen zijn functie en in het team? Welke kennis, vaardigheden en houding heeft de medewerker daarvoor nodig en heeft hij deze in huis?
Ieder jaar is het weer een uitdaging voor de medewerker om dit plan te realiseren. Voor de manager is het de kunst om de ontwikkeling van de medewerker te monitoren en daarin te ondersteunen, te sturen en aan te moedigen waar hij het nodig heeft.

De Corporatie Academie ondersteunt medewerkers bij het concretiseren van hun leervraag en het zoeken naar een daarbij passende leeractiviteit. Managers ondersteunen we bij het zoeken naar passende leeractiviteiten bij het teamontwikkelingsplan.

In het LMS (leer management systeem) kunnen de leeractiviteiten aan functies van de medewerkers gekoppeld worden. Ook de leeracties in de POP van de medewerker, kunnen in een persoonlijke leerlijn vastgelegd worden. Deze leerplannen of leerlijnen geven jou in 1 oogopslag overzicht op de leeractiviteiten die de verschillende medewerkers van plan zijn te doorlopen:
  • Wie heeft zich al aangemeld voor trainingen?
  • Wie verdient extra aandacht omdat hij of zij nog geen stappen heeft ondernomen?
  • En wie verdient juist een extra schouderklopje omdat hij activiteiten heeft afgerond?
Het LMS geeft managers inzicht in het niveau van medewerkers en richting aan hun ontwikkeling en dat van het team. Zo kan er planmatig gewerkt worden aan de ontwikkeling van het team. Maar ook de medewerker heeft steeds een actueel overzicht van zijn ontwikkeling.

Klik op onderstaande afbeeldingen om voorbeelden te bekijken van het medewerkerscherm (links) en het managersscherm (rechts). In verband met privacy zijn een aantal gegevens (achternamen en corporatienamen) verwijderd uit bovenstaande afbeeldingen.

medewerkersscherm
managersscherm
Jan 26, 2017
alles wat je aandacht geeft groeit

Pagina 1 van 2  > >>