Vragen? Bel 0341-820213
Samen blijven leren
Home > Blog

Je gedachten de baas

Categorie: Algemeen

Je gedachten de baas


Gedachten zijn onze grootste vriend en vijand te gelijk. Ze kunnen ons tot grootte hoogte brengen en ons letterlijk tot de dood aan toe gekdraaien. Zo bleek in een recente studie dat mensen liever een elektrische schok kregen dan alleen te zijn met hun gedachten. Deelnemers moesten 6 tot 15 minuten alleen zijn zonder afleiding in een lege kale ruimte. 67 procent van de mannelijke deelnemers en 25 procent van de vrouwelijke deelnemers gaf zichzelf liever een elektrische schok dan dat ze de tijd uit moesten zitten.

 

Eigenlijk kun je dat zonder onderzoek ook wel bedenken, kijk maar hoe nijdig vliegtuigpassagiers worden als het entertainmentschermpje het niet doet en ze 5 min met zichzelf zijn opgescheept. Onze tactiek om met onze vervelende gedachten om te gaan (als we ze al bewust zijn!), is ze te onderdrukken of ze juist blindelings te volgen (de zak chips is op voordat je er erg in hebt). Gelukkig is er ook een derde optie; Mindfulness biedt een techniek om je gedachten van een gezonde afstand te bezien, zodat je de baas blijft welke je bewust wilt volgen en welke je wilt loslaten. Met andere woorden: vrijheid.

 

Oefensuggestie: Neem vandaag 5 min de tijd om opmerkzaam te zijn van gedachten die opkomen. Hou het simpel en plak er een simpel etiketje op ‘Denken’ zonder je in de inhoud van het verhaal te verdiepen, het te willen begrijpen, door te willen analyseren of fantaseren. Succes!

 

Mindfulnesstraining is geschikt wanneer je:
- beter om wilt leren gaan met spanning, onrust en piekeren.
- beter om wil leren gaan met lichamelijke klachten
- af wilt van het gevoel ‘geleefd te worden’
- beter wilt slapen
- beter om wilt gaan met emoties die je soms overspoelen

 

Nieuwsgierig? Mocht je iemand weten, of zelf interesse hebben is dit een mooie gelegenheid.  Schrijf je dan nu in!

 

Wat is mindfulness? De basis van mindfulness is aandacht brengen in de enige tijd die we hebben: nu. Om in elk moment van je leven, ook de meest pijnlijke, zo volledig mogelijk en gelukkig te leven. Zoals je je spieren in de sportschool traint, kun je ook deze vaardigheid trainen. Het biedt een manier om je aandacht te trainen, zodat die niet willoos heen en weer schiet tussen toekomst en verleden, maar daar waar jij hem hebben wilt. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode leert je stap voor stap stress beter te hanteren, minder te piekeren, je concentratie te verbeteren en je zelfvertrouwen en je veerkracht te verhogen. Dit doen we onder andere door middel van aandachts-, concentratieoefeningen. Deelnemers ervaren deze training als waardevol.

Sep 4, 2017