Vragen? Bel 0341-820213
begrijp je wat ik bedoel
Home > Opleidingen > Mondelinge communicatie > Communiceren begrijp je wat ik bedoel

Communiceren begrijp je wat ik bedoel

  

We doen het de hele dag en toch gaat het niet altijd even soepel: communiceren. Je boodschap komt anders over dan bedoeld. De blik die je collega geeft, wordt door de klant verkeerd opgevat. Belangrijke informatie wordt niet op tafel gelegd. Iemand wordt niet aangesproken op zijn ongewenste gedrag. Slechts enkele voorbeelden waarin communicatie niet optimaal verloopt.

De oorzaak hiervoor ligt soms in onvoldoende beheersing van communicatieve vaardigheden. Veel vaker ligt deze een laagje dieper: je gewoonten en overtuigingen.
 
Voor wie
Een ieder die met meer gemak en plezier wil communiceren. Ook in voor hen uitdagende situaties.

Programma
Dag 1: De vaardigheden
De basiskennis en -vaardigheden voor een effectieve communicatie. De theorie maak je je eigen door middel van verschillende communicatieoefeningen.
• Communicatiemodel en communicatievaardigheden
• Verbale en non-verbale communicatie
• Gespreksdoel bepalen en sturen in een gesprek
• Structureren van een gesprek
• Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
• Feedback geven en ontvangen

Dag 2: Hoe communiceer ik?
Waarom lukt het niet altijd om de basisvaardigheden en -kennis van dag 1 effectief in te zetten in je communicatie? De volgende onderwerpen komen aan bod:
• Gedrag beïnvloedt gedrag
• Non-verbale communicatie herkennen, benoemen en bewust inzetten
• Inleven in de gesprekspartner
• Omgaan met emoties
• Jouw persoonlijke communicatiestijl: Kwaliteiten en valkuilen
• Persoonlijke belemmeringen bij effectief communiceren

 

Dag 3: Bewust communiceren
Oefenen met een trainingsacteur met zelf ingebrachte casuïstiek. De oefeningen hangen samen met de op de eerste dag geformuleerde leerdoelen. Mogelijke onderwerpen zijn:
• Omgaan met emoties in een gesprek
• Aanspreken op ongewenst gedrag
• Nee verkopen
• Omgaan met een conflict

Werkwijze
In deze training leer je de basis van effectieve communicatie met de daarbij behorende vaardigheden. Je brengt je eigen communicatiestijl in kaart. Samen met de trainer en de andere deelnemers ga je na welke kwaliteiten, gewoonten en belemmeringen deze stijl met zich meebrengt. En wat houd je tegen om effectief te communiceren? Op basis daarvan bepaal je wat jij nodig hebt om je leerdoel te bereiken.

Communiceren leer je door te doen. Daarom train je je vaardigheden in verschillende communicatieoefeningen en in oefening met een trainingsacteur. Hierbij breng je zelf praktijksituaties in, zodat hetgeen je leert makkelijk te vertalen is naar jouw dagelijkse praktijk. In de tussenliggende periodes experimenteer je vervolgens in die dagelijkse praktijk met het geleerde.

De training vraagt je bloot te geven. Je zult met een open blik naar jezelf kijken. Je oefent zelf veel en ontvangt hierop directe feedback van de trainer en de andere deelnemers. Dit gebeurt uiteraard in een sfeer van vertrouwen.

 

Resultaten

  • Je bent je bewust van jouw kwaliteiten en belemmeringen in je communicatie
  • Je neemt je eigen verantwoordelijkheid in de communicatie met anderen.
  • Je bereikt je doelen in je contacten met anderen makkelijker, sneller en met minder energie.
  • De samenwerking met je klanten, je collega's en/of leidinggevende verbetert.
  • Je kunt makkelijker omgaan met conflicten en voor jou lastige gesprekken.

Duur 3 dagen

 

Kosten € 1375,- p.p. vrijgesteld van btw (ex. € 75,- arrangementskosten)

 

Wij organiseren deze training op locatie bij woningcorporaties die lid van ons zijn. De volledige arrangementskosten worden teruggegeven aan de organiserende partij. Ben je geen lid van De Corporatie Academie, dan betaal je € 49,50 administratiekosten per dag.


Inschrijven

Trainingsagenda