Vragen? Bel 0341-820213
Renovatie en herstructurering
Home > Opleidingen > Woondiensten: de bewoner > Renovatie en herstructurering

Renovatie en herstructurering

 

Tijdens deze tweedaagse training leer je wat de rechten en plichten van de corporatie en de huurders zijn bij herstructurering en renovatie. Je leert de belangrijkste valkuilen en risico's en wat je kunt doen om deze te voorkomen. Het begeleiden van bewoners bij sloop of renovatie is een vak apart. Op de eerste plaats is er de wet en regelgeving. Huurders met een 'normaal' huurcontract hebben andere rechten dan klanten met een tijdelijke overeenkomst. Voor beide geldt dat er allerlei termijnen en deadlines zijn en dat het niet halen daarvan grote gevolgen kan hebben. Op de tweede is er het menselijke aspect. Sommige klanten zijn blij eindelijk te mogen verhuizen, terwijl anderen helemaal niet weg willen en openlijk of juist subtiel proberen het proces zoveel mogelijk te frustreren. Als bewonersbegeleider heb je uiteindelijk maar één doel: iedereen op tijd weg krijgen. Dit vraagt om kennis van zaken en mensen en om een goed doordacht plan van aanpak.

In deze training leer alle aspecten van het vak. Een goede voorbereiding bij sloop en renovatietrajecten is cruciaal in een traject waarbij een klein foutje financiële gevolgen kan hebben. In deze training draait het naast kennis van het huurrecht en praktische consequenties die daaraan kleven, om de begeleiding van bewoners. De cursist leert om weerstanden en bezwaren te herkennen en hier adequaat mee om te gaan. Er is ruimte om de eigen praktijk als cases te nemen en er worden veel praktische tips en tools aangereikt, zoals stappenplannen.

 

Duur 2 dagen

 

Kosten € 850,- p.p. vrijgesteld van btw (ex. € 50,- arrangementskosten)

 

Wij organiseren deze training op locatie bij woningcorporaties die lid van ons zijn. De volledige arrangementskosten worden teruggegeven aan de organiserende partij. Ben je geen lid van De Corporatie Academie, dan betaal je € 49,50 administratiekosten per dag.

 

Programma

Renovatie en huurbescherming:
- Huurbescherming is de kern van huurrecht. Hoe kunnen verhuurder en huurder de overeenkomst beëindigen? Welke huurovereenkomsten kunnen het beste worden afgesloten bij woningen die voor sloop in aanmerking komen?
- Opzegging vanwege dringend eigen gebruik: alleen mogelijk als einde huur onvermijdelijk is.
- Tijdelijke verhuur
- Wisselwoning en wisselwoningcontract
- Leegstandsvergunning en verhuur onder de Leegstandswet


Renovatie en de rechten en plichten verhuurder en huurder:
- Renovatie en schade: wie draagt welke schade? Gevolgschade, schade aan inboedel, stoffering en vloerbedekking past niet meer door veranderende maten.
- Renovatie en reeds aangebrachte ZAV (zelf aangebrachte veranderingen door huurder)
- Het begrip gebrek
- De gevolgen van een gebrek in het huurrecht: aansprakelijkheid voor verhuurder is sinds 2003 vergroot.
- Voor wie is welk onderhoud: besluit Klein Herstellingen.
- Onderhoudsverdeling tussen huurder en verhuurder: semi-dwingend: verhuurder kan onderhoud niet zomaar wegregelen.


Herstructurering/renovatie en groot onderhoud in de praktijk:
- Mag de verhuurder de woning wijzigen?
- De grens tussen groot onderhoud en renovatie.
- Renovatie: wat is een renovatie en welke mogelijkheden heeft de verhuurder om een renovatie door te voeren?
- Moet een huurder meewerken?
- Renovatiebeding in huurovereenkomst.
- Renovatie aan gemeenschappelijke voorzieningen.
- Renovatie aan de woonruimte.
- Complexgebonden en complexgewijze (de 70%-regeling) renovatie
- Veranderen van de huurprijs en servicekosten.
- Vergoedingen bij renovatie.
- Recente uitspraken rechters en herstructurering/renovatie.

 

Renovatie en het maken van afspraken:
- Renovatiecontracten (voorbeelden!): wat moet er allemaal in een renovatiecontract staan!
- Sociaal statuut.
- Vergoedingen: verhuiskosten en herinrichtingskosten


Plan van aanpak:
- Fasering en deadlines bewaken
- Anticiperen op problemen en probleemgevallen
- Extra begeleiding van probleemgevallen en bewaken van afspraken.

 

Strategische communicatie:
- Interne en externe samenwerking en communicatie.
- Communiceren met bewoners als collectief.
- Omgaan met bewonersgroepen.
- Omgaan met collectieve weerstand individuele communicatie.
- Herkennen en ombuigen van weerstand.
- Grenzen stellen.

 

Resultaten
- Je kent de rechten en plichten van huurders en tijdelijk huurders bij sloop en renovatie. 
- Je kent de belangrijkste risico`s en valkuilen. 
- Je leert om te gaan met weerstand bij bewoners. 
- Je oefent gesprekken tijdens huisbezoeken.

 

Duur 2 dagen

 

Kosten € 850,- p.p. vrijgesteld van btw (ex. € 50,- arrangementskosten)

 

Wij organiseren deze training op locatie bij woningcorporaties die lid van ons zijn. De volledige arrangementskosten worden teruggegeven aan de organiserende partij. Ben je geen lid van De Corporatie Academie, dan betaal je € 49,50 administratiekosten per dag.


Inschrijven

Trainingsagenda