KCC of Klantenservice, het afvoerputje van het bedrijf?

Een nieuwe blog, deze keer uit de pen van Ellis Goedvree (Professionals In Trainen). Een ode aan de KCC-medewerker:

Dat de klantenservice vaak als het afvoerputje van het bedrijf wordt gezien, zijn niet mijn woorden. KCC medewerkers ervaren het soms zelf zo.

Het gezicht
Medewerkers van een KCC of klantenservice zijn juist het gezicht, de ogen en de oren van een organisatie. Een KCC medewerker heeft vaak als eerste contact met de klant. Een KCC medewerker vangt de eerste klappen op waar het gaat om klachten, meldingen en vragen.

Altijd AAN
Onderschat het werk van een KCC medewerker niet! Een directeur kan nog wel eens met z’n benen op het bureau achterover leunen. Een KCC medewerker staat altijd AAN!

Werkgeluk?
De werkdruk van een KCC medewerker is hoog. Pas op dat de gesprekstijd niet langer is dan 3 minuten. En 30 seconden nawerktijd is genoeg. Zoek je informatie zelf op intranet en verbind zo min mogelijk door. Je KTV is minimaal een 8 en vergeet vooral niet te melden dat je gaat plassen. Is dat nu werkgeluk?

Draai eens mee!
Van een KCC medewerker wordt zelfstandigheid, pro activiteit, flexibiliteit, stressbestendigheid en de nodige dosis klantgerichtheid verwacht. Dan mag je dat toch ook van de rest van de organisatie verwachten? Wil je dat je dat het KCC de waardering krijgt die het verdient? Zorg dan dat je als organisatie goed aansluit op je KCC. Draai eens een weekje mee op het KCC, is mijn advies. Dat geeft meer betrokkenheid en mooie inzichten over hoe het anders of beter kan.

De spil van je organisatie
Wil je als organisatie goed scoren op klanttevredenheid? Werk dan eerst aan de interne klantgerichtheid. Als het van binnen goed zit, gaat de rest vanzelf.
Afvoerputje? In tegendeel! Het KCC is de spil van de organisatie! Geef het aandacht. En alles wat je aandacht geeft groeit!

Meer aandacht en groei?
Ook meer aandacht en groei voor jouw KCC?
Neem eens een kijkje bij de training Het ultieme klantgesprek voor medewerkers Klantcontact, voor positieve klantgesprekken vól zelfvertrouwen!